Livet som mamma til Nicolai og Filippa

lördag 22 maj 2010

Amming ja...

Har mange ganger tenkt på dette med amming. Hvor lettvint det er. Hvor tilgjengelig det er. Og ikke minst hvor billig det er. Og det beste for barnet...hvertfall de förste månedene. Sies de förste 6 mnd.

Jeg har ammet mine 2 barn. Begge fullammet jeg bare i 3 mnd. Deretter har jeg måttet gi litt ekstra i form av gröt eller morsmelkerstatning(mme).

Her om dagen kom jeg til å tenke på hva man gjör når man faktisk ammer.
Joda, vi har alle sett det idylliske bildene av en perfekt sminket mor som ammer sitt perfekt myke og söte barn..OG i rett ammestilling.
Null såre brystvorter, null melkespreng og våte gensere.

Hva har JEG gjort? Hvordan har jeg gjort?


Jo, jeg har funnet ut at jeg har sittet, ligget, stått og hengt og samtidig ammet.

Tilogmed har ungen ligget på rygg på gulvet og jeg har stått på armene og knärne over det og ammet(akkurat som å ta armböyninger....husker ikke hvorfor jeg gjorde akkurat dette da).

Har sittet i baksetet i en Golf Stasjonsvogn i stillestående kö på vei til Strömstad en skjärtorsdag for 5 år siden samme med ei venninne.
Jeg har laget mat og ammet, tilogmed brettet klär og ammet samtidig. Hvordan man får til dét har jeg ingen anelse om.
Den kunskapen forsvant nok et sted i ammetåka.
Jeg har sittet på do og ammet, jadda ikke artige info....
Jeg har värt i dusjen og ammet. Sittet i bilen x-antall ganger. Gått og ammet. ...
Utrolig hva man får til når et barn er sulten altså.

Hmm, jo jeg har spilt yatzy så klart. Og jeg har spist selv også. OG ammet!

Så her kommer et par bilder i full aksjon. Null puppeflashing, litt diskrét sånn altså:P


Dette er på sykehuset.... en av de få timene jeg faktisk ble värende der.


Hjemme i soffan, et eller annet sted godt gjemt i ammetåka...

Dette er i bilen med passe avstand fra Svinesund, der jeg lekte med telefonen og bildefunksjonene på den...


"I en soffa fra Ikea sitter Lisa og ammer lillemor...." Her er jeg og mine to barn på Ikea Furuset med min gode venn I-E.
God ammesoffa dette altså....



Har du noen artige ammestillinger/steder å legge til?

3 kommentarer:

Marthe sa...

Sant som du sier, amming er tigjengelig, billig og ikke minst best for barnet :) Skulle ønske jeg kunne amme og, men her var det guttebassen som bestemte seg for at pupp skulle han ikke ha. Har maaaange ganger tenkt så lett det hadde vært med pupp spesielt når han har vært desperat av sult og helst skulle hatt mat i går, men da må jeg faktisk ordne flaska før han får mat. Håper jeg kan amme neste gang :)

♥ Camilla ♥ sa...

Hahaha..
Du er passe deilig du snuppa!! Lurer på hvor mange plasser jeg har ammet, det er MANGE plasser og stillinger når jeg tenker meg om.. Og som vi har skitna oss til både jeg og lillegutt, men hva gjør man vel ikke for at mini skal bli mett, og for at vi skal bli mette og bli kvitt litt avfall på toaletten ;o) Likte veldig godt bilet av deg i sofaen på ikea, de fargene kledde du GODT :D

inger-elise sa...

hihi, i en sofa fra Ikea .... ;o)