Livet som mamma til Nicolai og Filippa

torsdag 29 oktober 2009

Rosa på Rumpan;-)

Ja, nå har det gått vel og lenge siden jeg var her. Värt en masete og halvveis slitsom uke, men en kos uke:)
Lördag forrige uke forsvant mannen ut döra tidlig for å stykke elgen de sköt halvannen uke tidligere. Så han kom seg litt sent på jobb den dagen.
På kvelden skulle vi luske ut hva som var hva av de bitene vi hadd fått tildelt. Etter bilder hit og dit via mail og mms kom vi fram til ei stek, en fransyska, en filét og noe udefinérbart. Det sistnevnte ble elgfärs. Jeg skar opp i terninger og mannen veivet og sveivet til vi satt der med 3,5 kilo älgfärs.

Sent söndag kveld når jeg var godt hensunket i soffa foran tv´n og "Vem kan slå Filip och Fredrik" kom mannens söster brummende. Boende normalt i Jämtland. Laaangt bort! Hun skulle väre her til onsdag morgen. Kjempekos med besök. Eneste kjipe er at jeg er så uselskapelig med trötthet og fölgende gravidplager.
Mandag fyllte min kjäre år. Og samme dag skulle slakteren komme for å ta lammene til en annen verden.
Intressant syns jeg, men forsvant utav syne med Nico når skuddene falt. DET vil jeg ikke ha med meg.
De 3 lammene ble hengt opp til mörning i låven. Så var det å gyve lös på deres 3 mödre. Fram med klippemaskin og div. Her skal avulles!



Her er mannen i full gang med yngstefröken Lill-Lammet. Hun kalles bare så. En av de vi beholdt etter fjordårets lammekull. Hun er så vakker i ansiktet. Ser fortsatt ut som et forvokst sött lamm. Söta! Men det er bare 3 gangen hun klippes, så litt småvrang til tider var hun, men snill som et...ja, lamm ellers.



Jeg har ikke verdens beste rygg å skryte på meg for öyeblikket, men å la muligheten til sauklipp gå ifra meg....nehei! Ikke rakkern. Det er slitsomt, tungt og sjuuukt morro:D

Her er mannen og sösteren. Frökna selv står i en klippestol. Mye mer i arbeidshöyde for oss, bedre og tryggere for ulltottene.

Deretter bar det avgårde til en annen gård for å leke litt med pappa-bä. Noe som setter igang hormonproduksjonen på sauene når de klippes. Vet ikke riktig hva, men pappa-bä fikk mye å henge i når vi slapp våre 3 nyklipte inn til han og hans andre fruer(som enda ikke var blitt klipt, og derfor ikke intressante).
Han slikket seg om munnen(bokstavelig), sniffet og mannet seg opp....og selvsagt prövde seg flere ganger.
Vi har 3 sauer. Molly(verdens snilleste og godeste), Mö(heter egentlig Silvia, men når hun breker höres det ut som hun möööer), og så Lill-Lammet da. Originale i navn er vi.
Og jeg fikk fort bekreftet hvor billige de stakkars sauene er. De viftet på halen, tisset og skvettet og hadde seg. Rett og slett böd seg fram for stakkars pappa-bä som ikke visste hvem han skulle kaste seg over först.
Pappa-bä er påspent en slags sele med krittfarge på framparten. Så når han har gjort det han er bra på er alt klart til lamming sent i mars/tidlig april.
Nå 5 dager etterpå har vi fått vite at de snart kan hentes hjem igjen. De er nå blitt ROSA PÅ RUMPAN.


Inga kommentarer: