Livet som mamma til Nicolai og Filippa

söndag 21 februari 2010

Strikkedilla, ny vedovn og R.I.P Mö

Ei venninne av meg fikk helt kick på å strikke för jul en gang.... og etter å ha glodd litt på henne når hun holdt på med sitt förste prosjekt: et baby helseteppe, sådde hun samtidig en lyst til å strikke i meg og. Men det skulle da ta noen mnd för jeg faktisk fikk fingeren ut og gjorde noe med det.
Om fredagen tok jeg med meg småtassene til Nordby Shoppingcenter og gikk rake veien til butikken jeg ikke har snust på på veldig mange måneder: Paduro Hobby! De har et slags salg på Eco BabyUll i litt koslige farger.
Lillefrökna fikk et nöste å titte på mens storebroren og jeg spiste standarlunchen på Joe´s Diner: Club Sandwich og pannekaker.
Jeg har ikke strikket siden sent på barneskolen så googlet meg fram til hvordan man strikker, fant et utrolig bra sted: http://dinhobby.no/index.php?option=com_content&task=view&id=197&Itemid=277

Men jeg brukte vel sisådär 45 min på å legge opp, rekke opp, legge opp igjen og enda en gang för jeg mente jeg hadde fått nok masker. Jeg begynte på noe som kan bli lue til meg, kan bli kjole til frökna eller noe annet rart.

Jeg begynte om fredag ettermiddagen, og har kommet så langt som dette hittils. Har dog ikke strikket i ett sett. Kan se ut som om det blir en kjole til frökna....om jeg strikker fort nok bare...får se.
En annen ting som har skjedd er at vi her på småbruket har mistet en god venn: Sauen Zilvia som til daglig bare har hatt navnet Mö.
Jeg skulle ut å fôre igår kveld da jeg ble mött av breking fra 2, og ikke 3 sauer da döra ble åpnet.
5-åringen Mö hadde kröpet tett under varmelampa og lå rett ut.
Umulig å få henne til å stå på beina, og ikke ville hun spise. Vi snakker matvrak her altså! Mannen satt hos henne et par timer når han kom hjem etter jobb, vi prövde få i henne gjärvann da vi trodde hun hadde fått spist for mye kraftfôr... men de er da ikke overfôret heller...
Ingenting hjalp, og etterhvert måtte vi legge oss.
Da jeg våknet i dag tidlig og sprang ut for å fôre lå hun likedan. Pustet tungt og sakte....nesten som i koma. Vemmelig.
Full av fölelser som jeg er ville jeg tilkalle veterinär for hjelp, men mann og en litt mer sauekyndig venn mente at det ikke var noe å gjöre.
Dessuten begynte hun å dra på alderen. Hun bar tvillinger som skulle bli födt nå i slutten av mars*gråter en skvett*.
En slakter ble tilkalt for avliving.
Nå kan dette virke litt teit at jeg er trist på grunn av en sau, spesielt med tanke på at jeg syns det er helt greit at hver höst forsvinner noen lamm ned i fryseren, men disse 3 sauene våre er jeg blitt så glad i. Lammene knytter jeg meg ikke til, med tanke på at jeg VET at de skal forsvinne. Mö ble sjuk så fort, jeg var ikke klar for det. Ikke forberedt. Savnet er stort.
Her er hun for et år siden. Saueklippen för lamminga. R.I.P snille gode Mö.
I ren trass og vranghet tok jeg med meg barna opp til Nordby atter en gang i dag. For å kjöpe garn, og rett og slett få komme meg bort fra gården litt. Få det litt på avstand.
Dette kom jeg hjem med.
Litt mer Eco BabyUll, og billig acrylgarn fra Rusta. Kostet bare 100,- for 10 nöster. Får se hva man kan få ut av de.


Ja, og mens man holder på å ukesoppdaterer, kan jeg like gjerne ta med at vi fikk ny vedovn om onsdagen. Det gamle rukkelet som sto her begynte rett og slett å falle fra hverandre...innvendig. Stenene som holde på varmen hadde begynt å löse seg opp.

Den står nå i låven enn så lenge.
Og her er etterfölgeren:

Varmen brer seg i rommet, og lillefrökna kan endelig ligge på gulvet. Det har ikke latt seg gjöre p.g.a art det er så gulvkaldt her....men ovnene fikser det:)


Lillefrökna har endelig funnet föttene sine, vel og merke bare i sittende stilling. Og jeg ler like mye hver gang. Utrykket hennes sier litt om hvor spennende det er å se det som rörer på seg der nede.... "Hva kan det väre for noe tro???"


Ble visst langt det her...

Ha en fin dag idag! Kong Harald V har forövrig bursdag i dag.

1 kommentar:

inger-elise sa...

Se der ja! 1 års forbruk av garn du har skaffa deg ;o) hihi. Morsomme bilder av Filippa også!
Og ikke minst RIP Mö...