Livet som mamma til Nicolai og Filippa

torsdag 3 december 2009

Förste möte med BVC 1 uke gammel!

Idag hadde vi time kl. 10 på BVC (barnavårdcentralen, på norsk: helsestasjon) for innskriving og förstesamtale etter födsel. Og så skulle vi veie lille frökna. Se om hun får i seg mat. Noe jeg iogforseg vet, da hun spiser bra, er fornyd og har begynt å få litt lubnere lår og bollekinn:)

Ved födsel veide hun 3640 gram, var 50 cm lang og hodets omkrets var 35cm.

Ved utskriving fra sykehuset fredag 27 nov var hun 1 1/2 dögn gammel og veide 3485 gram. Normalt at de går ned 5-10% i vekt på sykehuset(sönnen min gikk OPP 20 gram).

Idag veide hun 3790 gram. Blitt stor jente jo! Var fortsatt 50 cm lang og hodet 35 cm omkrets.

Navlestreng-knoppen ramlet av idag når jeg skiftet på henne på BVC. Ser litt vondt ut, og litt geggigt ut. Men det virker ikke som hun plages nevneverdig av det.

Hun har sovet skikkelig bra idag, värt våken lange stunder, 2 timer i morges.T itter rundt seg, men fokuserer ikke enda. Bäsjer som en gjödselfabrikk ifölge mannen. tar man av bleia kan man gi seg tusan på att det er bare å innvente et par trykk til når man löfter beina. Nesten som man pumper det ut av henne*ler*

Värt släkk dag. Mannen er en liten tur på jobben nå, dro for en time siden. En kunde trengte litt hjelp. Frökna har netopp spist, holdt selskap av sönnen ved barne-TV. Og så ville storebror holde lillesöster litt. Og jeg klarer ikke väre objektiv når jeg synes jeg har verdens fineste barn:)

Inga kommentarer: