Livet som mamma til Nicolai og Filippa

onsdag 18 november 2009

1. rotasjon! HAHAH! Ikke lenge igjen...

Var hos barnmorskan idag. Min vanlige hadde tatt seg en velbehövlig ferie, så vi fikk en vikar idag. Eller jeg fikk treffe en vikar idag. Gubben fulgte ikke med idag, var grusomt trött. Jeg ble egentlig litt grinete og ble ganske skuffet på ham. Humöret er fölsomt om dagen, går opp og ned. Tårene triller lett av egentlig ingenting. Jeg har mye vondt, er lei, og föler meg bare allment dritt. Ikke noe svever på rosa-gravidskyer her nei.

Men barnmorskan fikk meg straks på bedre tanker. Blodverdien var bra igjen etter å ha knasket jern siden sist. Den var på 125 mot 117 sist. SF-målet lå på 36 tror jeg mener jeg husker. Hjertelyden 140...begynner å närme seg "typisk jentelyd" ;). Den har jo ligget lavt hele tiden.
Og når hun skulle kjenne etter om hvordan lille bebis lå fikk jeg svaret fiksert i hodeleie. Noe nytt fikk jeg også höre denne gang:
1.rotasjon unnagjort!

For de som ikke vet hvordan det funker, så roterer barnet i 4 posisjoner på vei ned i den så kallede födselskanalen. Som en skrue på en måte. Snur hodet og kropp på vei ned i bekkenet mitt til hun til slutt stuper ut med haken först og ryggen sin opp mot min mage da hun ser dagens lys....
Normalt bruker bebisen gjöre disse rotasjonene i sammenheng med födsel fra alt begynner med rier,vannavgang og slimpropp, men veldig individuellt. I dette tilfellet betyr det helt enkelt at lille Fröken har gjort seg klar, står i startgropa, og at hun bare inventer rett tilfelle på å sette liv og röre igang ved å komme til verden:) Hun kanskje er utålmodig som sin mor..
Det kan ta en dag, en uke eller det kan gå over termin för hun bestemmer seg. Men jeg pröver å se positivt på det, med rett til å bli grusomt skuffet om ikke noe skjer innen när framtid, og har satt beina höyt i soffan og venter.... :)

Idag kommer pappa en liten tur, det blir kos. Deretter nissegröt på menyen:)

Inga kommentarer: