Livet som mamma til Nicolai og Filippa

söndag 29 november 2009

Rart å väre 2-barnsmor...

Hva har skjedd siden sist da?
Jeg har så smått begynt å lande etter å ha värt steinhöy på födselshormoner i litt over 2 dögn.
Dagen idag har ikke värt mye produktiv for min del, men mannen har da fått til ett og annet. Men la meg begynne med oppsummering av hjemkomst og förste tid hjemme på gården med et nytt familiemedlem:)

Fredag kom vi hjem på formiddagen. Dro ganske tidlig fra Fredrikstad Sykehus. Hadde hatt mulighet til å bli til på lördag om jeg hadde villet, men noe hadde jeg lärt siden tiden med sönnen der. Da hadde jeg spurt om en xtra dag, og fikk det. Men angret noe sjukt på det! KJEDELIG!

Så egentlig var jeg vel så og si klar til hjemreise allerede torsdag, men fölte det kunne väre greit å få natten over til fredag morgen. Sikkert et godt valg, og mannen var der jo med meg og Filippa. Koselig!

Fredag kveld kom min bror og svigerinne med sine dötre på 2 og 6 år på en tittetur.
Storebror fikk legobrannbil og politibil i storebror-gave. Vi fikk kjempesöt kjole og 2 bodyer.
Og ellers ble vel ikke mye annet gjort den dagen.

Lördag: Vi skulle vel egentlig bare en kjapp tur til Svinesund for å handle mat og titte på pris på et klapp-sammen-stellebord fram til vi får gjort klart vaskerommet. Å skifte på et spedbarn på gulvet blir litt aua-rygg etterhvert kom vi fram til.
Vi havnet på Nordby istedet. På en lördag. En lördag före jul.
Det betyr KAOS!
Men som den Nordby-jobberen jeg er og Svinesund-jobberen mannen er skulle det vel funke greit. Näh!
Sönnen var litt i ulage, og vi ble litt for irriterte. Så etter en time på centeret, vi fikk med oss både stellebord til 500-lappen og masse god mat, kom vi oss hjem. Hjem til skogen igjen.

Min far tenkte komme en liten tur. Det skulle bli kos.
Mannen begynte å montere stellebord så fort vi kom inn döra. Men den var vrang og monteringsdum, og gubben hadde lyst til å kaste driten ut av vinduet. Jeg ble lei. Lei meg. Jeg begynte tutgrine som den hormonstinne babyblueseren jeg er. Mann lei seg for at jeg ble lei meg.
Rare greier det der.
Denne dagen var vi slitne. Etter sönnens nattings havnet vi som 2 slips og en baby i soffan.
Godis, cola og beina opp. Verdens nydligste bebis i armene.
Og "Harry Potter & Halvblodsprinsen" på dvd.

Frökna spiste bra, noe moren syns var skikkelig digg da bryststörrelsen har öket fra stor til större-enn-man-trodde-var-mulig og som gjör vondt da masse melk sprenger og presser på.
Så mating gikk unna + at jeg fikk pumpet ut 100ml på ei flaske for å lette trykket.
Da vi gikk for å legge oss ville hun ikke akkurat bli plassert alene i babykurven. Jeg endte med å amme henne i sövn, legge henne i kurven, hun våknet og pep. Ammet i sövn osv enda et par ganger til jeg ga opp, satte meg ved pc´n og Farmvillet henne til den andre siden og jeg selv var zombie. Klokken hadde akkurat passert 01.30 för jeg kröp i seng og tok henne med meg. Sovnet på siden med frökna hengende i puppen.
Våknet halv 6 av sönnen som ville se barnetv.
Gubben fikk stå opp med de 2 små, mens jeg fikk sove selv en time til.

Dagen idag hadde jeg store forventninger til med å adventspynte og litt annet.
Dårlig med det. Kom meg i dusjen ved 13-tiden, etter å ha gjort ikkeno hele dagen. Mannen har sparklet og fikset på det kommende vaskerommet.
Men nå er det pysjing og bading av eldstemann, gubben har sovet en goood stund på soffan, frökna spist annenhver time omtrent og jeg henger her. Snart kveld!

Og håpe jeg slipper nattesitting igjen:) Men sövnen kommer vel iordning om et par mnd..

1 kommentar:

Ove Andrè, Stina Beate, Anders Kristoffer og Emma Victoria Klungreset. sa...

Jupp, og slik et livet til en nybakt mamma, som alle vi andre mammaer kjenner godt igjen :) Stå på Lisa, men husk å sove når du får sjans, uansett når på døgnet, så blir alt så mye lettere.