Livet som mamma til Nicolai og Filippa

lördag 7 november 2009

4 uker til termin!

Fra 36 uker og 0 dager til 36 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 2700 g
CRL: 32 cm
Full lengde: 44 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.


Ja, dette er da altså babyen min. Som jeg savner deg nå. Dagene går vel egentlig ganske fort, men åååh så sjukt treigt!
Ryggen verker, jeg kjeder meg görr av å gå hjemme. Får jo ikke gjort noe med tanke på ryggen. Sover dårlig....dette kommer jo fortsette når babyen kommer, men i en annen skala. Nå våkner jeg sånn ca hver 2 time enten for tissepause, krampe i leggen, eller at lille fröken har dårlig plass der nede og trykker på absolutt alle nerver og leddbånd som finnes. Eller så er jeg törst.... som igjen förer til nok en tissepause timen etter:p Hvem sa at å väre gravid er som å sveve på en sky?! Hmm, minnes jeg sa noe lignende om forrige gang, men denne gangen holder jeg jaggu ikke med altså.
Og alle disse kiloene som jeg stadig kommer tilbake til. Skal vel egentlig holde kjeft...men jeg må klage på dem. Jaja, jeg er skyld i mange av dem selv. Men jeg forstår nå til en hviss grad hva overvektige sliter med. Tröstespising*sukk*
Er ikke så ille med meg altså. Jeg spiser normalt og ifölge meg selv sunt, men unner meg mer enn gjerne en skål is eller 2, eller potetgull på kvelden til tv´n.
Men det har jeg da alltid gjort! Og likevel sto vekta på ynke 62kg for et år siden.
Kanskje jeg har grodd fast=)
Men men, det skal vi vel få gjort noe med bare hun kommer seg ut herfra snart. Jeg er lei, mökkalei. Nå vil vi se deg! Så bli der gjerne ei uke eller 2 til, men har du ikke kommer för uke 39 så skal jeg se til at trampoline ikke blir pakket vekk med det förste. Og gubben får vel gjöre sitt til at du kommer ut.... over tiden vil jeg ikke.

Ha en finfin lördagskveld videre. Vi får vennebesök til Taco idag*nam*

2 kommentarer:

Ove Andrè, Stina Beate, Anders Kristoffer og Emma Victoria Klungreset. sa...

Nærmer seg jo virkelig med stormskritt nå, håper av hele mitt hjerte lille prinsessa vil komme ut å hilse på mamma'n, pappa'n og ikke minst storebror snart !!
Og du skal se kiloene raser av etterpå ! Føles ofte myyye verre en det egentlig er, ikke minst tungt. Jeg skal i så fall holde munnen som gikk opp over 26 kilo med Anders ;) Men så er jo jeg stor i utgangspunktet også !

Hvor skal du føde hen forresten, hva blir nærmeste sykehus for deg nå, og skal bare pappa'n være med denne gangen ?
Nå vet jeg at det kan drøye lenge enda, men man vet jo aldri, så ønsker dere masse lykke til med det som kommer, håper alt går etter forventning og det blir en herlig barseltid for dere alle sammen !

Lisa sa...

Takk du! Joda, kiloene bruker rase av om ammingen går som den skal. Jeg har jo alt gått opp 24 kilo eller noe sånt...*gulp*, og kommer sikkert se vekta vise 90 för frökna ser dagens lys. Med sönnen så sto vekta på 80,5 da han datt ut.
Men men, jeg veide litt mindre da jeg ble gravid denne gangen da.
Tror hun dukker opp för desember, men man vet jo aldri da=)..lov å håpe.